Nieuwste artikelen:

Voor het eerst sympathiseren meer Amerikaanse Democraten met Palestijnen dan Israëliërs

Uit een peiling van Gallup blijkt dat de sympathie...

Brits leger geeft hoogste eer aan soldaat die Iraakse gevangenen ‘sloeg en schopte’.

Chris Roberts werd bevorderd en kreeg een OBE voor...

Israëls voormalige spionage hoofd waarschuwt dat het land in een “dictatuur” kan veranderen

Nadav Argaman, voormalig hoofd van de Shin Bet, haalt...

Turkije blokkeert Iraakse Koerdische nieuwssite Rudaw

⏱ Leestijd: 3 minuten

Turkse politie beschuldigt prominente krant van het verspreiden van “terroristische propaganda”, ondanks de nauwe banden met de familie Barzani.

Een rechtbank in Turkije heeft woensdag laat de toegang tot de Iraaks-Koerdische nieuwsbron Rudaw geblokkeerd nadat de Turkse politie een klacht had ingediend omdat deze nieuwsbron terreurpropaganda zou ondersteunen.

De Turkse regering en de regionale regering van Iraaks Koerdistan (KRG) onderhouden van oudsher vriendschappelijke banden, maar de betrekkingen raken af en toe gespannen door regionale meningsverschillen, zoals de Turkse militaire operaties in Noord-Irak en Syrië.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft de afgelopen jaren nauw samengewerkt met de president van de KRG, Nechirvan Barzani, over onder meer energie en terrorismebestrijding.

Rudaw, dat uitzendt in meerdere talen waaronder Turks, wordt vermoedelijk gecontroleerd door de familie Barzani die de politiek in de semi-autonome regio domineert.

Rudaw is een prominente nieuwsbron in het Midden-Oosten.
Rudaw is een prominente nieuwsbron in het Midden-Oosten.

De beslissing van de rechtbank maakte deel uit van een groter vonnis, waarbij tientallen Twitteraccounts en enkele websites werden geblokkeerd, waaronder Avesta Kitap, een site die Koerdische boeken verkoopt, en een blog van de Nederlandse journalist Frederike Geerdink.

Het vierde strafhof in Ankara oordeelde dat de betrokken Twitter- en YouTube-accounts hebben gefungeerd als propaganda-instrument voor de Koerdische Arbeiderspartij (PKK), die door Turkije, de EU en de VS als terreurgroep is aangemerkt vanwege haar dodelijke campagnes tegen burgerdoelen.

“Hoewel de genoemde accounts doen alsof ze geen lid zijn van de organisatie, is vastgesteld dat ze meestal communiceren met accounts die worden gezien als het media/sociale media gezicht van de organisatie, en dat de posts met desinformatie worden beheerd door dezelfde sociale media accounts die de organisatie dienen”, aldus de rechtbank in haar vonnis.

Bronnen die bekend zijn met de uitspraak vertelden Middle East Eye dat er geen politieke motieven ten grondslag lagen aan de stap, die volgens hen simpelweg ging over de door Rudaw gepubliceerde inhoud.

Sinds de jaren negentig werkt de Turkse regering samen met de KRG en in het bijzonder met de familie Barzani tegen de PKK, die haar hoofdkwartier heeft in het Qandil-gebergte in Noord-Irak. In de afgelopen jaren heeft Ankara een uitgebreid netwerk van buitenposten in Irak bij de Turkse grenzen opgezet, waardoor PKK-militanten naar het zuiden werden gedreven en de spanningen tussen de gewapende groep en de autoriteiten van de KRG toenamen.

De Turkse regering heeft dinsdag ook de populaire Turkse sociale mediawebsite Eksi Sozluk zonder opgaaf van redenen geblokkeerd.

Een bron die bekend is met het besluit vertelde MEE dat de regering het gebrek aan goede moderatiemechanismen tegen de desinformatie-inhoud die op de website werd geplaatst na de twee aardbevingen eerder deze maand waarbij minstens 43.000 mensen in Turkije en nog eens 4.500 in Syrië omkwamen, beu was.

Eksi Sozluk zei woensdag dat het niet wist waarom de website precies werd geblokkeerd, ondanks de vele pogingen van zijn advocaten om informatie te verkrijgen.

Het besluit van de rechtbank in Ankara om Avesta te blokkeren werd veroordeeld door commentatoren, die opmerkten dat het de eerste Turkse uitgeverij was die Koerdische boeken drukte, vanaf 1996. Abdullah Keskin, de oprichter van Avesta, staat bekend om zijn kritiek op de PKK.

“Het Vierde Strafhof van Ankara heeft de toegang tot onze website geweigerd, met de bewering dat het ‘propaganda maakt voor de PKK’,” twitterde Avesta, eraan toevoegend dat het “niets anders deelt dan de promotie en verkoop van onze boeken”. Met boekverboden is dit de facto censuur, het is onaanvaardbaar.”

Nahit Eren, de voorzitter van de Diyarbakir Bar Association, beschreef de uitspraak tegen Avesta ook als “onwettige censuur”.

Laatste nieuws

Voor het eerst sympathiseren meer Amerikaanse Democraten met Palestijnen dan Israëliërs

Uit een peiling van Gallup blijkt dat de sympathie...

Brits leger geeft hoogste eer aan soldaat die Iraakse gevangenen ‘sloeg en schopte’.

Chris Roberts werd bevorderd en kreeg een OBE voor...

Israëls voormalige spionage hoofd waarschuwt dat het land in een “dictatuur” kan veranderen

Nadav Argaman, voormalig hoofd van de Shin Bet, haalt...

Tunesië: Europees Parlement veroordeelt “autoritaire koers” van het land

Parlement roept op tot vrijlating van journalisten, activisten en...

Nieuwsbrief

Ook intressant

Turkije stopt verzending van gesanctioneerde goederen naar Rusland, zegt rapport

Ankara blokkeert doorvoer van gesanctioneerde goederen vanaf 1 maart...

VK kan het plaatsen van video’s van boten die het Kanaal oversteken positief belichten illegaal maken

Het Verenigd Koninkrijk kondigt een amendement op de wet...

Afghanistan: Landen in het Midden-Oosten veroordelen Taliban-blokkade op vrouwen die naar de universiteit gaan

Saoedi-Arabië, Turkije en Qatar roepen overgangsbestuur van Afghanistan op...

Jordanië: TikTok opgeschort na doodgeschoten politieagent tijdens aanhoudende brandstofprotesten

Autoriteiten zeggen dat ze protesten zullen tegenhouden als vrachtwagen-...

Turkije lost tankergeschil op vanwege het Russisch prijsplafond

Het geschil leidde tot een back-up van olietankers met...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft je commentaar in!
Vul hier je naam in

Spam check ;-) 38 + = 40

Brits leger geeft hoogste eer aan soldaat die Iraakse gevangenen ‘sloeg en schopte’.

Chris Roberts werd bevorderd en kreeg een OBE voor "boks diensten aan het leger" ondanks het feit dat hij door het onderzoek naar de...

Israëls voormalige spionage hoofd waarschuwt dat het land in een “dictatuur” kan veranderen

Nadav Argaman, voormalig hoofd van de Shin Bet, haalt uit naar de regering Netanyahu en zegt dat "de anarchist de heerser is geworden". Israëls voormalig...

Tunesië: Europees Parlement veroordeelt “autoritaire koers” van het land

Parlement roept op tot vrijlating van journalisten, activisten en andere activisten van het maatschappelijk middenveld die in Tunesië gevangen zitten. Het Europees Parlement heeft de...